/ Fotens felställningar och kroppen

Dina fötter är hela kroppens fundament. När detta fundament är i obalans eller fungerar dåligt kan effekterna kännas i hela kroppen, oavsett om det är muskel- eller ledsmärtor eller mer allvarliga skador. Över 75 % av befolkningen lider av över- eller underpronation, trots detta är de flesta av oss omedvetna om vår egen fottyp och hur den kan påverka resten av kroppen

 

Denna bild visar de många områden på kroppen som kan påverkas av överpronation. Genom att ge foten lämpligt stöd kan kroppshållningen förbättras, smärta lindras och kroppen få hjälp att återhämta sig.

/ Vanliga fottyper

Dina fötter är kroppens stötdämpare - de omväxlande böjer sig och stelnar när kroppen rör sig för att absorbera stötar, reagera på ojämna underlag och verka som hävstänger för att röra kroppen framåt. Fötter kan delas in i tre breda kategorier, efter hur de presterar i dessa roller.

Pronation

Då fotvalvet sjunker ihop för mycket så att foten rullar överdrivet inåt, vikten distribueras ojämnt. En av de vanligaste felställningarna.

Supination

När foten lutar utåt. Vikten distribueras längs med utsidan av fötterna Supination, även kallat underpronation, reducerar kroppens naturliga stötdämpande funktioner.

Neutral

Fötter och anklar håller en rak linje. Vikten distribueras jämnt mellan fot och häl.

Våra bägge fötter kan vara av olika fottyper. Om du överpronerar kan den ena av dina fötter pronera mer än den andra. 

Vilken fottyp du än har kan Footbalance individuellt anpassade innersulor stödja dina fotvalv rätt så att de får en neutral position, rätt fotställning och medverka till en frisk fotfunktion.

 

/ Pronation

Pronation är fotens sätt att naturligt absorbera stötar: när våra fötter kommer i kontakt med marken fördelas trycket i foten tack vara pronationsrörelsen.

Är pronation ohälsosamt?

Alla pronerar! I motsats till en populär missuppfattning är det friskt och normalt. Problemen börjar när den ena eller bägge fötterna pronerar för mycket. När fotvalven trycks för mycket inåt och förblir nedtryckta för länge anses proneringen vara överdriven. Vi kallar detta överpronation.

Överpronation

Överpronationen kan variera från mild till svår. Vid svår överpronation kan fötter och anklar rotera för mycket inåt även vid stillastående.

Vilka överpronerar?

Överpronation är den mest vanliga fottypen. Överpronation är inte alltid förenat med låga fotvalv. Även om pronering sänker fotvalven betyder det inte att alla med låga fotvalv pronerar. Personer med höga fotvalv kan också överpronera! Somliga av oss har alltid överpronerat, andra utvecklar överpronation med åldern, viktökning, stående arbete eller överdriven träning.

Hur vet jag om jag överpronerar?

Uttalad förslitning på insidan av skons häl kan indikera överpronation, men det är bäst att få en exakt bedömning. Footbalance återförsäljare erbjuder en gratis fotanalys för att kontrollera överpronation och hjälper dig att lära dig mer om dina fötter.

Vad kan jag göra vid överpronation?

Forskning har visat att anpassade hjälpmedel kan vara till stor hjälp vid överpronation. Footbalance individuellt anpassade innersulor kan erbjuda dig fördelarna med ett skräddarsytt hjälpmedel till ett attraktivt pris

Våra innersulor ger rätt stöd åt dina fotvalv så att de får en neutral position, balanserad fotställning och medverkar till en frisk fotfunktion. En patenterad kärna hjälper till att stärka musklerna i fot och fotvalv för att förhindra att överpronationen förvärras.

Hitta rätt FootBalance innersula för dig ›

 

/ Supination och underpronation

Supination är ett naturligt inslag i gång och löpning. Det är bästa sättet att skjuta kroppen framåt: foten svänger eller roterar utåt när hälen lyfts, belastar framfot och tår för att trycka mot marken. 

Är supination ohälsosamt?

Supination är en naturlig del av rörelse och helt normal när den sker på rätt sätt. Supination kan bli skadlig när den förekommer alltför länge eller vid fel tillfällen, eller när foten inte längre kan kontrollera utåtroteringen. Denna överdrivna supination är det folk menar när de säger att någon supinerar. Överdriven supination kallas även underpronation.

Överdriven Supination

Vid överdriven supination roterar foten utåt, distribuerar mer vikt längs med utsidan av foten och trycker fotledsbenet utåt. Detta orsakar stora påkänningar på ankelmuskler och senor, minskar ankelns flexibilitet och reducerar fotens naturliga förmåga att absorbera stötar. De mindre tårna måste göra det mesta av jobbet under avstampet, vilket ger minskad effektivitet vid gång och löpning.

Är överdriven supination vanligt?

Överdriven supination är den minst vanliga fottypen. Vissa av oss har haft det sedan barndomen. För andra är överdriven supination resultatet av tidigare skador eller överarbete bland de muskler, ledband eller senor som stabiliserar ankeln, efter till exempel en stukning.

Hur vet jag om jag supinerar?

Du ska inte förutsätta att du supinerar om du har höga fotvalv. Det är inte sant att alla med höga fotvalv översupinerar! Personer med höga fotvalv kan överpronera och de med låga valv kan översupinera. Valvets styvhet och tidigare skador på anklarna är viktiga faktorer och en fot kan översupinera medan den andra inte gör det.

Överdriven supination kan upptäckas genom slitage på utsidan av dina skor, men det är bäst att få en exakt bedömning. Footbalance återförsäljare erbjuder en gratis fotanalys för att kontrollera överdriven supination och hjälper dig att lära dig mer om dina fötter.

Varför ska jag bry mig om överdriven supination?

Överdriven supination ökar skaderisken genom att minska stötdämpningen och reducerar den biomekaniska effektiviteten genom att göra avstampet mindre effektivt.

Stötar ger ökad belastning på muskler och leder i ben, höfter och rygg. kroppshållningen blir lidande. Hälben, benet, lårbenet och höften roterar utåt, vilket tippar bäckenet bakåt. Anklarna är under kontinuerlig belastning, vilket gör det svårare att stabilisera dem. Detta ökar risken för vrickningar, knäproblem och skador på ledbanden.

Förutom stukningar och knäproblem är stressfrakturer, benhinneinflammationer, ryggsmärtor och smärtor i mellanfoten problem som associeras med överdriven supination.

Vad kan jag göra vid överdriven supination?

Om du supinerar för mycket behöver du förbättra stötdämpningen och öka ankelns stabilitet och styrka. Håll dig till flexibla skor och, om du springer, undvik stabila eller rörelsekontrollerade skor.

Footbalance anpassade innersulor ger rätt stöd åt dina fötter i neutral position för att ge stabilitet och medverka till en frisk fotfunktion. Våra dämpade innersulor och dynamiska kärna hjälper till att förbättra stötdämpningen och reducera repeterade stötkrafter.

Hitta rätt FootBalance innersula för dig ›

 

Neutral betyder att fötter och anklar har en bra ställning där fötter och anklar bildar en rak linje. Fötterna bildar en stabil plattform där trycket är jämnt distribuerat över häl och framfot.

Vad är neutral gångart?

Gångart refererar till det sätt som vi går eller springer på. Med en neutral gångart menas effektiv biomekanik i vilken fötter, ben och kropp arbetar som de ska.

För fötterna betyder detta att de pronerar för att absorbera stötar när foten tar i mark och därefter supinerar för att forma en styv hävstång för att göra avstamp. Pronation och supination sker på rätt sätt under gångcykeln och överdrivs inte.

Är neutrala fötter vanliga?

Ungefär en fjärdedel av befolkningen har en neutral fottyp. Det är även möjligt att en av fötterna är neutral medan den andra över- eller underpronerar.

Hur vet jag om jag har en neutral fot?

Jämn förslitning av skons häl kan indikera en neutral fottyp och gångart, men det är bäst att få en exakt bedömning. Footbalance återförsäljare erbjuder en gratis fotanalys för att hjälpa dig att lära dig mer om dina fötter.

Vad är neutral gångart?

Våra kroppar anpassar sig till alla gångarter. Det viktigaste är om din gångart kan orsaka att din kropp kompenserar på ett ineffektivt eller ohälsosamt sätt. Har du till exempel fått skador som kan förknippas med din gångart eller fotställning? Arbetar din kropp effektivt?

Att ha en neutral gångart bidrar till en god generell kroppshållning där anklar, knän och höfter inte tänjs utåt eller inåt. Detta medverkar till en bra allmän biomekanik vilket hjälper till att förhindra onödiga påkänningar för muskler, leder och rygg och reducerar risken för många typer av skador.

Så om jag har en neutral fot behöver jag inte oroa mig?

Fottypen kan ändras över tid på grund av ålder, viktförändringar eller totala påkänningar efter olika aktiviteter. Mest vanligt är att överpronation utvecklas. Lämpligt stöd för din fot kan förhindra detta. 

Ska jag använda innersulor om jag har neutral fot eller gångart?

Det beror på innersulan! Använd inte en innersula som inte passar fotens form, har dåligt stöd som stör din gångart eller är överdrivet stel. Dessa kan skada fötterna.

Många med neutrala fötter uppskattar Footbalance anpassade innersulor på grund av stödet, komforten och den skräddarsydda känslan. Footbalance innersulor passar alltid din fot perfekt och främjar en hälsosam fotfunktion. Vår patenterade, dynamiska kärna håller fotens muskler aktiva och friska, för att hjälpa till att förhindra utvecklingen av överpronation.

Hitta rätt FootBalance innersula för dig ›

Men om jag inte har en neutral fot eller gångart?

Våra anpassade innersulor ger rätt stöd åt alla fottyper så att de får en neutral position för att främja balanserad fotställning och medverkar till en bra fotfunktion. Detta kan hjälpa till att förbättra kroppshållning och rörelser och förebygga skador.

Hitta en återförsäljare nära dig ›

Individuellt utformade Footbalance innersulor ger rätt stöd åt alla valvtyper. Vår patenterade dynamiska kärna ger feedback till valv och fotmuskulatur för att hjälpa dem att hålla sig starka, aktiva och friska.

/ Om dina fotvalv

Längsgående fotvalvet

När vi pratar om fotvalv menar vi vanligtvis det längsgående fotvalvet. Dess främsta funktion är att distribuera kroppsvikten och absorbera stötar.

Ett högt, lågt eller hopsjunket fotvalv förhindrar distributionen av kroppsvikten över foten och försämrar stötdämpningen. Låga eller hopsjunkna valv förknippas ofta med överpronation, medan höga fotvalv ofta förknippas med överdriven supination (underpronation). Detta stämmer emellertid inte alltid. Du kan fortfarande överpronera med höga fotvalv eller underpronera med låga.

Tvärgående fotvalvet

De flesta av oss känner inte till det tvärgående fotvalvet. Den går på tvärs mot det längsgående valvet, vid mellanfoten.

Många problem i främre delen av foten, som hammartå, domningar eller smärtor, kan bero på hopsjunket eller lågt tvärgående fotvalv. Avlastning kan ges genom att stödja detta valv för att skapa ökat utrymme åt nerver och blodkärl i mellanfoten.

Footbalance innersulor kan ytterligare anpassas genom att gjuta in stöd för det tvärgående fotvalvet. 

Vad har du för valvtyp?

Footbalance återförsäljare erbjuder en snabb, gratis fotanalys som hjälper dig att lära känna dina fotvalv och att bättre förstå din personliga fottyp.

Klicka här för att hitta en FootBalance-expert nära dig ›