Blogg

FootBalance har gått med på att sponsra Team Rynkeby, Nordens mest synliga välgörenhetsprojekt, under Tour de France 2017. Team Rynkeby cyklar till Paris varje år för att samla in pengar till barn som lider av en riskfylld sjukdom. 2017 kommer Team Rynkeby att stödja dels barn med cancer samt barn med lungsjukdomar.

Som lagsponsor för Team Rynkeby, stöder FootBalance varje enskild lagmedlem med utrustning. Alla lagmedlemmar är försedda med FootBalance 100% anpassade sulor. FootBalance anpassade sulor ger ett dynamiskt stöd och en bättre avlastande position för foten.

Musklerna i dina fötter avser upp till 25% av din kropps muskler. Ju starkare dina fötter är, desto starkare är fundamentet vi står på. Att stärka upp fötterna är ett långsiktigt projekt, där vi satt ihop 7 övningar för dig att använda dig av.

1. Griptången

Daniel Hansson är Kiropraktor på kiropraktorkedjan i Nacka.

Här berättar han hur han jobbar på sin mottagning och hur Footbalance Medical Koncept är en självklar del i behandlingen av patienter.

 

Som Kiropraktorer utreder och behandlar man smärta från kroppens rörelseapparat. Bland annat så tittar man på hållningen och gör en rörelseanalys.

Vanliga besvär som en kiropraktor behandlar är smärtproblematik såsom nackspärr, ryggskott, musarm och hälsmärta.

Traditionen att avlägga ett eller ett flertal nyårslöften när klockan slår tolv på nyårsnatten är en långt gången tradition som troligtvis har sitt ursprung från den välkända vetenskapsmannen Benjamin Franklin. Franklin introducerade redan på 1700-talet uttrycket “att sträva efter goda föresatser inför det nya året”.

Stora iskalla vattenpölar, slask, blötsnö och leriga skogsstigar. Så här på hösten blir fötterna lätt både våta och väldigt kalla. Idag ger vi tips på hur du håller fötterna torra tills våren är här igen.

Vattentäta skor och strumpor

Det finns vattentäta strumpor och löparskor i vattenavstötande material som goretex.

Plastpåsar på fötterna 

Ni har säkert hört talas om kompressionsplagg. Men när använder man dem och till vilken nytta? Idag går vi igenom vad ett kompressionsplagg är och hur du kan använda dem under vinterhalvåret. Grundtanken med ett kompressionsplagg är att de ska hjälpa dig få en bättre återhämtning och genom det öka prestationen under träningen. 

Börja med att värma upp fötterna med hjälp av dina händer, värmefilt eller ett skönt fotbad. Använd gärna massageolja, lotion eller vanlig olivolja när du utför massagen, det underlättar mot friktion och förhöjer upplevelsen.

Vi har delat upp fotmassagen i 4 enkla steg:

Det har visat sig att 70 % av befolkningen lider av fotrelaterade problem. Problemen är oftast baserade på att man har en över- eller underpronation som kan leda till exempelvis hälsporre eller smärta i rygg och ländrygg. Om man blir medveten om vilken fottyp man har så kan man lättare välja rätt skor och ta enkla steg för att förhindra skador som oftast beror på repetitiva spänningar och överträning.

Vad är då över- och underpronation?

Hur ett fotvalv ser ut kan skilja sig stort från person till person. Du kan ha ett högt, normalt eller ett nedfallande fotvalv.

Plattfot
Platta fötter förekommer ofta hos små barn där problemet växer bort med tiden. Men för de som utvecklar plattfot, genom graviditet, skor med dåligt stöd eller har det från födseln kan det orsaka både problem och smärta. Detta motverkas och lindras enklast genom hålfotsinlägg som är dynamiska och tränar muskulaturen i foten.

Utan balans är risken stor att du tränar på fel sätt, så att övningarna inte blir lika effektiva. Dessutom ökar skaderisken!

Med balansträning finns massvis med fördelar. Du blir starkare, ökar smidigheten, du förebygger skador, får bättre hållning och kroppskännedom. Och tränar upp din koncentrationsförmåga. Det här är bara en liten del!

  •  
  • 1 av 18

Footbalance bloggen

ger dig information om våra senaste produkter samt tips och användingsområden för ett aktivt liv med FootBalance.