Blogg

/7 steg till en bättre fothälsa

Musklerna i dina fötter avser upp till 25% av din kropps muskler. Ju starkare dina fötter är, desto starkare är fundamentet vi står på. Att stärka upp fötterna är ett långsiktigt projekt, där vi satt ihop 7 övningar för dig att använda dig av.

1. Griptången

Starka fötter, ger bättre balans. Lägg nånting på golvet framför dig och använd sedan fötterna för att lyfta det, håll i 10 sekunder innan du släpper, upprepa detta 5 gånger på vardera fot. En annan övning är att placera ut 7-10 mindre föremål på golvet och sedan med hjälp av tårna plocka upp dem och lägga dem i exempelvis en mugg.    

2. Stretcha

Lägg höger ben över det vänstra och ta sedan tag i tårna med vänster hand och pressa ihop tårna i 10 sekunder, dra sedan tårna bakåt. Upprepa 5 gånger på vardera fot.

3. ”Tåförlängning”

Vira ett gummiband runt dina tår och spreta sedan med dom i 5 sekunder. Upprepa 5 gånger / fot.

4. Stretcha vaden

Sitt ner och vira en handduk runt framfoten, dra sedan handduken mot dig tills du känner hur det drar i hålfoten och vaden. Gör detta 10 sekunder och upprepa 5 gånger / ben

5. Tåhävningar

Ställ dig med fötterna axelbrett och ställ dig sakta upp på tå, sjunk sedan ner på huk i 3 sekunder och res dig sakta upp igen. Upprepa 10 gånger.

6. Gå på stranden

Ta varje chans du kan för att ta en promenad på stranden, det masserar foten, stärker upp tårna samtidigt som det luftar fötterna.

7. Golfbollen

Rulla en golfboll under foten i 2 minuter, det ger en skön massage för hålfoten och rekommenderas för personer med bland annat hälsporre och kramp i foten. Du kan även testa att stoppa in golfbollen i frysen innan, den iskalla golfbollen går lättare in i djupt sittande muskler i foten och ger en skön masserande känsla.